Duben 17, 2013

PR není sprosté slovo

Nelze si nevšimnout, že poslední dobou vztah mezi PR a médii lehce skřípe. Novináři se vyjadřují o PR s čím dál větším despektem, někdy i s pohrdáním. PR firmy si zase stěžují, že média již jenom nastavují ruku, a do toho ještě započítejme klienty žehrající na neschopnost PR agentur.

Je jasné, že je něco špatně. PR firmy by měly dodávat do médií kvalitní obsah a média by měla být ráda, že jej bezplatně a bezpracně získávají. Jedno nebo druhé nefunguje, nejspíš ale obojí. PR je dnes více založeno na kvantitě než kvalitě. Důvodů je několik.

PR je dnes v trendu i u menších klientů, kteří za každou vynaloženou korunu chtějí odpovídající měřitelný výkon. Skutečnost je pak taková, že i při minimálním měsíčním paušálu za PR klienti chtějí, aby už „byli vidět“. Na to, že dodaný obsah není kvalitní, neslyší. PR firmy pak tento bohužel mnohdy odpad vnucují médiím za každou cenu, neboť si dnes nemohou dovolit ztratit jakéhokoliv klienta.

Důvodem skřípajících vztahů je také někdy nepochopitelné odmítání kvalitního obsahu ze strany médií. Pak nastává frustrace na straně agentury, umocněná tím, že příčinu odmítnutí se nikdy nedoví.

Situaci nepomáhá ani to, že mnohé PR firmy ve snaze ušetřit zaměstnávají elévy, kteří si pak pozornost redaktorů dosti neohrabaně vynucují.

Samostatnou kapitolou je kupování si prostoru prostřednictvím inzertního oddělení médií. Dodaný kvalitní obsah z PR firem je na ediční radě porovnáván s částkou utracenou v daném vydavatelství. V případě, že je tam nula, není se dál o čem bavit.

Neodsuzuji nikoho, protože mnohým jde skutečně o přežití, a pak rozumím, že všechno musí stranou. Nicméně chci říct, že proměnných ve vzájemných vztazích je dnes hodně a stačí menší výkyv a nefungující koexistence je na světě. Proto doporučuji větší nadhled, vzájemnou komunikaci, porozumění problematice a fungování jak ze strany médií, klientů, tak i PR agentur.

 

Martin Lidický
Psáno pro Marketing & Media

 

 

Published by: spravceobsahu in Nezařazené

Comments are closed.