Srpen 09, 2011

Reklamní šifrovači

Teorií, jak má vypadat správná fungující reklama je spousta. Snad každý, kdo se reklamou zabývá má nějaký ten recept, ne-li moudro.

Velký Leo jednoduše říkával, že reklama musí být jednoduchá. Kreativci jeho školy měli nad svým mekem obraz s bílou plochou, puntíkem uprostřed a s nápisem „Is it simple enough ?“.
V dnešní době, kdy je prostor zahlcený reklamou víc než v minulosti, je důraz na jednoduchost sdělení klíčový. Na tom se shodne nejen 99 % lidí z oboru, ale i nejrůznější marketingoví manažeři a poradci. Nicméně vytvořit a obhájit jednoduchou reklamu není ani dnes vůbec snadné.

Částečně za to může řetězec tvorby, tj. zadání, myšlenka, prezentace, námitky, schvalování , výroba apod., kdy každou fázi ovlivňují mraky lidí. Známým faktem je, že nejúspěšnější reklamy jsou Pro Bono, které vytvoří čistě reklamní agentura ve své vlastní režii a bez vlivu okolí.

Největší problém je v lidech, kteří se pohybují v procesu vytváření reklamy. U nich se projevuje neznalost fungování reklamy, absence instinktu, ego, nepochopení myšlení a možného jednání spotřebitele, přehnaná kreativita, komplikovaná povaha sama o sobě.
Mám někdy pocit, že sdělení, které je jasné, chtějí schválně jakýmkoliv způsobem pro spotřebitele zašifrovat. V případě promo-akce (a že jich teď je!), kdy při nákupu výrobku je něco zdarma a je úplně jasné co chceme říct, vidím tendence říci sdělení jinak, nějak ho zakódovat, zkreativnit apod. Hlavně neříct 1 + 1 zdarma.

Přesvědčit pak takové lidi, že tu jejich kreativní šifru nikdo nebude luštit, je ta nejtěžší práce na celém procesu. Bohužel ne vždy se to podaří a nespravedlivý závěr je ten, že reklama v tisku nefunguje.

 

Martin Lidický

 

 

Published by: spravceobsahu in Nezařazené

Comments are closed.