Červen 08, 2010

Elévové na vysokých postech

Vzpomínám, že vždy když mi byl v minulosti přidělen klient světoznámého jména, těšil jsem se, že tam budou „sekáči“ ve svém oboru. Nebyli… Chápal jsem to v devadesátých letech, kdy jsme se teprve rozkoukávali, ale když se neobjevovali ani po roce 2000, už jsem o tom více přemýšlel.

Dnes je to jasné, vždy se šetřilo a sledovaly se náklady, krize, nekrize. Začátečník, říkejme mu Elév, je levný. Rozdíl mezi jeho platem a platem, který by měl mít, je název pozice, kterou zastává. To mu stačí. Spolupracovat s Elévy je těžké pro všechny marketingové, výzkumné, reklamní i mediální dodavatele.

Umím se vžít do kůže Elévů. S minimem zkušeností je přijat na vysokou pozici marketingového specialisty ve firmě velkého jména. Má na starosti marketingový rozpočet (nebo jeho část), poměrně velikou zodpovědnost za bezchybnou realizaci nejrůznějších projektů i kampaní, někdy možná zodpovídá i za výsledky.

Elév si je vědom nedostatku svých zkušeností. Na druhou stranu si dobře uvědomuje štěstí, které ho potkalo získáním tak dobrého místa. Ví, že jsou daleko zkušenější lidé, a on nechce selhat a přijít o výbornou pozici. Tlak na něj je obrovský. Protřelý harcovník vychází ze svých znalostí a zkušeností. Ty promítá do svých do svých reakcí, hodnocení a intuice. Elév nemá o koho a o co se opřít. Proto „škrabe na povrchu“, většinu úsilí věnuje tomu, aby se nepoznalo, že je nejistý, že tápe. V praxi se to promítá do přehnaně nesmyslných reakcí tam, kde to vůbec není třeba, je mnohdy zbytečně vztahovačný, používá podpásové praktiky, ať verbálně nebo písemně.

Cíl je jediný: Musí působit, že má svůj business plně pod kontrolou a jeho dodavatelé kmitají jak hodinky.

Podstatnou věcí, kterou si Elév ve svém jednání neuvědomuje, je, že všichni, včetně jeho šéfů, vědí, že zaměstnávají Eléva bez zkušeností. Proto je jeho hra zbytečná. Pro šéfy je hodnota Eléva hlavně v ceně a pak, že dokáže „škrabat na povrchu“. To jim mnohdy stačí.

 

Martin Lidický

 

 

Published by: spravceobsahu in Nezařazené

Comments are closed.