Únor 27, 2010

MŮŽE POUZE JMÉNO NAHRADIT VNÍMÁNÍ ZNAČKY?

Je zajímavé jak funguje jméno. Pracujeme pro našeho klienta ZyXEL a děláme výborné věci. Nejde o sebechválu, to klient je dobrý. Má dokonale zmapovaný trh, ví kdo je jeho zákazník, kdo konkurence, jaké jsou její slabé stránky, silné atd., a podle toho ordinuje své zaměření a aktivity. Firma je velice úspěšná, neustále narůstá její obrat i podíl na trhu.

Když ale komukoliv řeknu jméno ZyXEL, a jsou to třeba i marketingoví manažeři, novináři a další, tak je vidět, že jim to moc neříká, zájem je pramalý, reakce fádní. Přitom se jedná i firmu, která patří mezi největší výrobce v daném oboru na světě. Určitě je to dáno charakterem výrobků a reklamním cílením na resellery, ne na koncového zákazníka.

A pak se stane, že se zmíním, že jsme jeden čas dělali i pro Sconto. Reakce je úplně jiná. Údiv i obdiv, překvapení, povytažené obočí a evidentní stoupnutí v ceně. Je to záhada, protože ta firma je pro mě už dlouhou dobu komunikačně mrtvá. Jediné co jsem schopen zachytit jsou leaflety a navigační billboardy s pochybnou grafikou a otřepaným Bytu i kapse na míru. Ale třeba marketingové oddělení Sconta jede naplno, vyvíjejí mraky aktivit, ale chyba je, že je nevidím. Není to moje chyba, ale jejich.

A tak se ptám všech těch co povytáhnout obočí při vyslovení Sconto, jak to vidí oni. Čím je firma oslovuje, jak se s jejími výrobky ztotožňují , co říkají prodejnám a tak podobně. Závěr je vždy stejný: výrobce je nijak neoslovuje a ani je moc nenapadne navštívit jeho prodejnu nábytku. Nakonec dojdou ke stejném závěru, že jej neberou ani jako volbu k možnému nákupu.

Vysvětlení je pak jediné. Sconto má síť obrovských prodejen, a jelikož doba je taková, že velikost a množství většinou podvědomě určuje roli, tak to mnohým pro vyjádření hodnoty jména stačí.

Ale obecně: Doba je hektická, informací mnoho, nerozlišujeme, nepátráme, žijeme na povrchu. Na povrchu informací. A to nám stačí.

Martin Lidicky
martin@aboxs.cz

Published by: spravceobsahu in Nezařazené

Comments are closed.