Leden 05, 2011

O přestíží, aneb reklama otravuje

Oblíbil jsem si jeden úsměvný výrok, který říká: Pracuji v reklamě, ale neříkejte to mé mamince, ona si myslí, že hraju na piáno v bordelu.

Poslední dobou mi tak úsměvný už nepřipadá. Nedávno jsem seděl v místní vesnické hospodě u jednoho stolu se starostou, který se mě po chvilce zeptal, co že to dělám. Já, že v reklamě. On na to Aha, to jste vy, co vymýváte lidem mozky. Pár dní poté u jiného stolu a v jiném prostředí mě tutéž otázku položil šéf sítě hotelů. Odpověděl jsem stejně, že pracuji v reklamě. On pouze suše prohlásil, že ho reklama otravuje. Své tvrzení doložil změtí billboardových ploch v Praze na Jižní spojce. A poslední zážitek se stal minulý týden, kdy jsem se bavil s mým známým, který šéfuje firmě na výrobu POP materiálů. Říkal, že už vůbec neobchoduje s reklamními agenturami, ale rovnou s klienty. Je to jednodušší, klient ví, co chce, nic oproti lidem z agentur zbytečně nekomplikuje, nic nezdržuje.

Je těžké přiznat si, že náš obor má hodně malou prestiž, jestli vůbec nějakou. Určitě za tento stav nesou odpovědnost reklamní agentury, které často mění lidi na exekutivních pozicích, jakož i jejich zaměstnanci , kteří odkývají klientovi úplně všechno. Peníze jsou holt na prvním místě. Za nízkou prestiž reklamy mohou i nádnárodní koncerny, které natočí levně univerzální spoty na prací prášky na Filipínách a mají za to, že musí fungovat kdekoliv ve střední a východní Evropě. Jsou to i zadavatelé, kteří jsou přesvědčeni o tom, že správný spot na jogurt musí být patřičně vlezle vyzpívaný. Špatnou prestiž nám zavinily i firmy, které načerno pohodí bannery na náspy podél Štěrboholské radiály spolu s našimi radními, kteří nemají odvahu, aby jim ty plachty vyhodili. Na vině jsou i marketingoví manažeři co neradi riskují a mají za to, že obrázky rozesmátých lidí v nejrůznějších vizuálech nic nezkazí.
Je jasné, že klienti nechtějí žádné velké umění, oni chtějí hlavně prodat. K tomuto účelu také reklama slouží. Mnohdy bohužel úsilí prodat je natolik enormní , že reklama pak ztrácí lehkost sdělení, vypovídací hodnotu, stává se křečovitou, je směšná a otravuje.

Jak zvednout upadající prestiž našeho oboru ? Napadá mě výrok Alexe Boguskyho: Tvrdě pracujte, úspěch pak přijde sám.

 

Martin Lidický

 

 

Published by: spravceobsahu in Nezařazené

Comments are closed.