Listopad 02, 2018

Odliš se, nebo zemři. Tak jo.

Bývaly časy, že když se vás někdo zeptal na reklamu, která vás poslední dobou zaujala, vysypali jste z rukávu dvě tři, které byly natolik dobré, že jste protějšek ještě pobavili.
To dnes nevysypete ani jednu, pakliže nechcete stále opakovat ty z dávných časů. Přitom když poslouchám marketingové experty na různých konferencích nebo v médiích, všichni se ohánějí kreativitou, invencemi, nápady a apely na odlišení se. Aneb odliš se, nebo zemři. Mnozí pro lepší pochopení prezentují případovou studii, kde však nikdo žádné odlišení nevidí.

To vše je teorie a dnes pravdivá více, než kdy jindy.
Prostor je omezený, firem je více, konkurence roste, reklamy jsou větší, častější, hlasitější. A co hůř, všechno už tu bylo.

Co s tím?
Změnit přístup, a to zásadně. Musí přijít odvaha riskovat.
Lehce se to říká, ale v praxi je to velice těžké. A vůbec nemám na mysli zatížení marketérů hypotékami, jak se často škodolibě argumentuje.

Problémem je přecitlivělost doby. Dnes prakticky nejde udělat vtip nebo nevinnou narážku, aniž by ji někdo nevztáhl na sebe a neurazil se s následnou medializací na sociálních sítích, potažmo žalobou dané firmy.

Chtělo by se napsat, že to je příčinou toho, že firma si dvakrát rozmyslí, než se do něčeho, co je třeba jen trochu na hraně, pustí. Ale realita je taková, že si to nerozmyslí ani jednou a veškeré nápady, které by mohla nějaká skupina vztáhnout na sebe, rovnou zavrhne.

Aktuálním důkazem tvrzení je vystřihnutí Indického obchodníka APU ze seriálu Simpsonovi.

Ukončil bych to posteskem, že nezbývá nic jiného, než oprášit reklamy ze starých časů.
Ale ne, je potřeba být trpělivý a dál to zkoušet s novými nápady “na hraně” a přemlouváním marketérů k odvaze.

 

Červen 04, 2018

Golfový Šotek aneb kovářova kobyla už nechodí bosa

Dlouho jsme si říkali, že jsme typická kovářova kobyla, která chodí bosa.
Pro jiné vymýšlíme nápady, zatímco pro sebe nic.

A tak jsme si jednoho dne dali sami sobě zadání něco vymyslet. Jen přijít na to, kde a co.
Volba padla na golfové hřiště, usoudili jsme, že tam by se mohli pohybovat naši možní klienti.

Read more

Prosinec 01, 2016

Dílo agentury, nebo už klientovo?

Občas vyvstane otázka, zda je kreativní pojetí ještě dílem agentury, nebo již klienta. Nejde o nějaké filozofování, ale o otázku odpovědnosti. Jestliže zásahy, na které má klient jednoznačné právo, jsou natolik zásadní, že naruší koncept, neměla by agentura nést odpovědnost za výslednou funkčnost zpracovaného zadání.

Read more

Únor 11, 2016

Umění reklamy

Někde jsem četl, že klient si najme reklamní agenturu jen ve dvou případech. Na práci, kterou nechce dělat, nebo na práci, kterou udělat neumí.

Read more

Červen 19, 2015

Když nadšení vystřídají trendy

Kdysi jsem objevil zapadlý obchod, kde se prodávala kola. Třebaže to byla taková špeluňka, uvnitř byl cyklo ráj. Ráj nacpaný zbožím, bez ladu a skladu, a ráj spolehlivého servisu. Parta kolařských nadšenců, šťastná, když může kdykoliv pomoct a poradit. Vášeň pro kola čišela z každého ventilku i čepičky na něm.

Read more

Únor 06, 2015

Taky kašlete na svou tvář?

Někdy se zdá, že grafický design je tady vnímán jako nutné zlo. Jsou tendence se s grafickým designem vypořádat rychle, a s co nejmenšími ztrátami. Stejně jako se zlem.
Jako by se zapomínalo, že design je součástí tváře každé firmy. Zapomínalo na to, že grafický design má jedinečnou schopnost zasahovat nevědomí zákazníků. Dokáže je neverbálně oslovovat, zaujmout, a dokáže i vypovědět více než spousta textu.

Read more

Červen 08, 2014

Jaguár

Jedním z úkolů reklamy je měnit chování lidí. Z toho plyne, že reklamní činovníci dlouhodobě chování obyvatelstva sledují. A když se tak děje léta letoucí, přijde mi, že takový reklamní harcovník se musí zákonitě stát obětí svého povolání. Pozná se to tak, že si jen tak pro sebe definuje cílové skupiny, potvrzuje si jejich statut, chování, reakce apod. Prostě proto, aby sám sobě potvrdil, že vše funguje, jak má.

Read more