Někdy se zdá, že grafický design je tady vnímán jako nutné zlo. Jsou tendence se s grafickým designem vypořádat rychle, a s co nejmenšími ztrátami. Stejně jako se zlem.
Jako by se zapomínalo, že design je součástí tváře každé firmy. Zapomínalo na to, že grafický design má jedinečnou schopnost zasahovat nevědomí zákazníků. Dokáže je neverbálně oslovovat, zaujmout, a dokáže i vypovědět více než spousta textu.
Jedním z úkolů reklamy je měnit chování lidí. Z toho plyne, že reklamní činovníci dlouhodobě chování obyvatelstva sledují. A když se tak děje léta letoucí, přijde mi, že takový reklamní harcovník se musí zákonitě stát obětí svého povolání. Pozná se to tak, že si jen tak pro sebe definuje cílové skupiny, potvrzuje si jejich statut, chování, reakce apod. Prostě proto, aby sám sobě potvrdil, že vše funguje, jak má.
Jsou lidé, s kterými se nemůžete o budování značky bavit. Ihned vidí rudě. Jsou to většinou majitelé menších a středních českých firem, kteří ve vytváření značky vidí nekonečné lití svých vlastních peněz do něčeho imaginárního, něčeho co neumí změřit, natož uchopit. Nezpochybňují, že by měli být vidět, ale jsou přesvědčeni, že to mohou udělat opravdu levně, nejlépe však vlastními silami. Pak to dopadne například tak, že dodavatel pramenité vody zaparkuje své staré dodávky s novým polepem podél silnic a myslí si, že každý kdo pojede kolem, musí dostat chuť na jeho vodu přímo od pramene.
Máme patálie s jednou firmou. Klasika, neplatí. Dlužná částka je teď kolem půl milionu korun. Po mnoha upomínkách, telefonátech apod. jsme podali předžalobní upomínku. Firma nijak nereagovala, proto jsme přistoupili k žalobě.
Ne, že bychom je aktivně vyhledávali, ale „podobnosti“ si nacházejí nás. To se takhle u na stole objeví dvě loga firem, které se zabývají každá něčím jiným a nemohou se ani znát.
Nelze si nevšimnout, že poslední dobou vztah mezi PR a médii lehce skřípe. Novináři se vyjadřují o PR s čím dál větším despektem, někdy i s pohrdáním. PR firmy si zase stěžují, že média již jenom nastavují ruku, a do toho ještě započítejme klienty žehrající na neschopnost PR agentur.
Nedávno jsme tady filozofovali nad podobností grafických ztvárnění. Uběhlo pár týdnů a nestačili se divit, když k nám dorazila časopisecká novinka HRM z nakladatelství Economia s více než podobným vizuálem na zadní straně.
Je zajímavé sledovat, jak jedna a ta samá fotka, popř. její variace hrají hlavního hrdinu ve vizuálech různých firem s odlišným zaměřením. Zároveň je k zamyšlení proč v době, kdy je určitá unikátnost a odlišení se mnohdy nutné, je možné, že si firma z hlediska komunikace neohlídá svou vizuální stránku.
Jako reakci na náš blog občas objevíme názor, že články jsou pouze negativní. Poslední, co bychom chtěli je, aby naše názory byly vnímány jako negativní. Vždy nám šlo o to, popsat situaci nebo stav světa marketingu a reklamy našima očima. Neznamená to, že musíme mít pravdu, nebo že se věci dějí jen tak, jak je vidíme my.