Jako reakci na náš blog občas objevíme názor, že články jsou pouze negativní. Poslední, co bychom chtěli je, aby naše názory byly vnímány jako negativní. Vždy nám šlo o to, popsat situaci nebo stav světa marketingu a reklamy našima očima. Neznamená to, že musíme mít pravdu, nebo že se věci dějí jen tak, jak je vidíme my.
O příčinách nevalné úrovně české reklamy bylo napsáno hodně. Neobjevil jsem Ameriku, když řeknu, že problém je v lidech. Ale proč v lidech ? Co se stalo ? Vše začalo v devadesátých letech, kdy do dříve zapovězeného prostoru české reklamy začaly přicházet velké věhlasné nadnárodní agentury. Zkušení reklamní harcovníci tady ale nebyli a Rapid, Made in Publicity, Merkur a Artcentrum nemohly naplnit poptávku. A tak do atraktivního reklamního prostředí začali pronikat reklamní elévové.
Značku dnes buduje, popřípadě se snaží budovat kdekdo. Stačí otevřít odborný tisk, nebo nahlédnout do komunikačních strategií firem, kde se to slovy o budování, vytváření, udržení a posílení značek jenom hemží.
Slovo fragmentace bzučí světem marketingu a reklamy. Každý fragmentuje. Rozloučili jsme se s reklamním světem rozděleným na ATL/BTL a vzniklé vakuum se sluší něčím vyplnit. A byl vyplněn mimo jiné fragmentací.
Vzpomínám, že vždy když mi byl v minulosti přidělen klient světoznámého jména, těšil jsem se, že tam budou „sekáči“ ve svém oboru. Nebyli… Chápal jsem to v devadesátých letech, kdy jsme se teprve rozkoukávali, ale když se neobjevovali ani po roce 2000, už jsem o tom více přemýšlel.
Připadá mi, že poslední dobou se naše práce čím dál více zaměřuje na přesvědčování o potřebě. O potřebě zadávat marketingové a reklamní služby specializované firmě. Problém je v tom, že zadavatel čím dál více požaduje hmatatelné výsledky, a to okamžitě viditelné, popřípadě takové, aby si je mohl ihned spočítat na tácku od piva.
Tlak na cenu je poslední dobou enormní. Někdy máme pocit, že zadavatelé nechtějí práci co nejlevněji, ale rovnou za nulu. Chceme být kvalitní, máme nějakou laťku a nejít pod ní něco stojí. Kvalita je jedna věc a ekonomika firmy věc druhá.